VTS Verkeerspsychologie beschikbare testsets
Onderstaand vindt u een overzicht van de in VTS Verkeerspsychologie beschikbare testsets. Deze testen worden in de in de verkeerspsychologie veel gebruikt.
VTS Traffic kent drie gestandaardiseerde en gevalideerde testsets: DRIVESC (Screening), DRIVESTA (Standard) en DRIVEPLS (Plus), die worden ingezet om relevante capaciteiten op het gebied van verkeerspsychologie te meten. Daarnaast bieden we een testset PERSROAD voor het meten van verkeersgerelateerde persoonlijkheidstesten.
DRIVESC – fitness to drive screening
- DT: reactievermogen onder druk
- RT: reactievermogen en motorische snelheid
- ATAVT: overzicht krijgen in het verkeer
Duur: 26 minuten.
DRIVESTA – fitness to drive standard
- DT: reactievermogen onder druk
- RT: reactievermogen en motorische snelheid
- ATAVT: overzicht krijgen in het verkeer
- AMT: logisch redeneren
- COG: concentratie
Duur: 55 minuten.
De Standard test batterij heeft een validiteitscoefficient van 0.68 en een classificatiegraad van 80%.
DRIVEPLS – fitness to drive plus
- DT: reactievermogen onder druk
- RT: reactievermogen en motorische snelheid
- ATAVT: overzicht krijgen in het verkeer
- AMT: logisch redeneren
- COG: concentratie
- PP: perifeer zicht
Duur: 70 minuten.
De PLUS test batterij heeft een validiteitscoefficient van 0.78 en een classificatiegraad van 86%.
Wat maakt de fitness-to-drive testsets zo onderscheidend? De testsets zijn allemaal als geheel gevalideerd. Naast de scores op de individuele testen, berekent het systeem ook een zeer valide `overall score` van iemands rijgeschiktheid. Een testpersoon wordt geclassificeerd als (1) rijgeschikt, (2) rijgeschikt na compensatie, (3) nader onderzoek noodzakelijk, (4) niet rijgeschikt na compensatie of (5) niet rijgeschikt. Omdat het VTS Traffic gebruik maakt van neurale netwerk techniek, blijkt na studie de juistheid van classificatie zeer hoog.
PERSROAD – verkeersgerelateerde persoonlijkheidskenmerken
- VIP – agressie, abnormaal gedrag
- IVPE – mentale stabiliteit, zelf-controle, verantwoordelijkheidsgevoel
- WRBTV – risicobereidheid verkeer
SAROAD – veiligheidsonderzoek professionele chauffeurs
- DT: reactievermogen onder druk
- RT: reactievermogen en motorische snelheid
- ATAVT: overzicht krijgen in het verkeer
- AMT: logisch redeneren
- COG: concentratie
Duur: 55 minuten
SARAIL – veiligheidsonderzoek treinmachinisten
- COG: concentratie
- WAFV: vigilantie
- VISGED: geheugen
- INSSV: logisch redeneren, verbale kwaliteiten
- DT: reactievermogen onder druk
- RT: reactievermogen
- LVT: visueel waarnemingsvermogen
- 2HAND: oog-hand coördinatie
- BFSI: big five test met emotionele stabiliteit, extraversie, nauwgezetheid, openheid en vriendelijkheid
Duur: 187 minuten
SAAIR – veiligheidsonderzoek luchtvaart
- SIGNAL: gefocuste aandacht
- VIGIL: vigilantie
- INSBAT: logisch redeneren, numerieke vaardigheden
- PST: ruimtelijke voorstellingsvermogen piloten
- VISGED: geheugen
- DT: reactievermogen onder druk
- SMK: sensomotorische coördinatie
Duur: 111 minuten